top of page
חיפוש

#חולקת

"מעשה באדם שריחף בכדור פורח", מספר פרופסור ישראל אומן, מתמטיקאי, וחתן פרס נובל לכלכלה על מחקריו בתחום תורת המשחקים.

"הרוח סחפה אותו למקום שלא הכיר. 'איפה אני?', הוא צעק מלמעלה. 'אתה בכדור פורח', השיב לו מישהו מלמטה. 'אתה מתמטיקאי', אמר האיש מלמעלה. 'איך ידעת?', שאל האיש מלמטה. 'כי מה שאתה אומר מאה אחוז נכון אבל אין בו שום תועלת', אמר האיש בכדור הפורח".


לפני יום העצמאות כתבתי פה שראיתי במשך מספר שעות את שני הפרקים של 'אל בורות המים', ומצאתי את עצמי קצת זולגת מול השיחה שהייתה שם עם עמוס קינן, נעמי שמר ועמוס עוז.

הרגשתי פתאום כמה אני מורעבת בדיאטת הרוח שממנה אנחנו סובלים כבר שנים לא מעטות, כמה חסר לי לשמוע אנשי רוח, אנשי הגות, או פשוט אנשים חכמים שיש להם רוחב מחשבה וליהנות משיחה שהיא קצת מעבר לפשט, שיש לה שורשים למטה ועלעלים לכיוון מעלה.


"המילה דת מופיעה בתנך רק בשני ספרים", אומר אומן. "במגילת אסתר דת היא לא אמונה. דת היא נוהג. אחשוורוש עושה משתה 'והשתייה כדת, אין אונס'.


"אתה שואל האם אין לאמונה חלק בזה. אני אומר, אמונה היא לא המרכז. אף דיבר בעשרת הדברות לא מדבר על אמונה. אולי הראשון, 'אנוכי ה' אלוקיך'. אבל אני חושב שהדיבר הראשון איננו ציווי. הוא אומר, הלו, כאן מדבר השם אלוקיך. קודם אני מציג את עצמי ואז אני מצווה עליך לעשות ולא לעשות."


ועוד פנינה מנעימת מוח מהכתבה היפה שעשה איתו נחום ברנע במוסף השבת:

"כשהשר אופיר אקוניס היה שר המדע הוא הזמין אותי פעם לארוחת ערב שערך לשרי מדע מכמה מדינות", מספר אומן. "נתניהו נאם בארוחת הערב. הוא דיבר על כל מיני נושאים מדעיים. הוא סיפר, בין השאר, שהחליט להשקיע כמה מאות מיליונים טובים בפיתוח החישוב הקוונטי.


"פילסתי דרך בין המאבטחים שלו והגעתי אליו. שלום, אמרתי. חברים שלי, מתמטיקאים, אומרים לי שחישוב קוונטי לא יעבוד. חבל על הכסף. לאחר כמה ימים נתניהו פרסם הודעה: החלטנו להשקיע רבע מיליארד בחישוב קוונטי. לפני ההחלטה התייעצתי עם פרופסור אומן"...

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page